De naam die in 1 adem wordt genoemd met circuit-ontwerp is Hermann Tilke. Geboren in 1954 heeft deze Duitse ingenieur sinds 1984 zijn bedrijf Tilke Engeneering. Dit in samenwerking met de architect Peter Wahl. Tilke heeft zelf nog geracet tijdens zijn studietijd, dit was vooral hobbymatig. Hiermee kwam hij wel in aanraking met de autosport en bezocht hij de nodige Duitse circuits.
Van Ziekenhuis en industriële projecten naar de Formule 1
Nadat Tilke was afgestudeerd als bedrijfsingenieur, ging hij eerst aan de slag met bouwprojecten in de industriële sfeer. Hermann betrokken bij ontwerpen van ziekenhuizen, sportparken en kantoorcomplexen. Gezien zijn achtergrond in de autosport, werd hij steeds vaker aangetrokken om ook zijn ideeën te delen voor in eerste instantie circuit aanpassingen, vooral in Duitsland. Zijn eerste grote klus was de verbouwing van Österreichring, naar de huidige Red Bull Ring. Het allereerste circuit uit de koker van Tilke was het Sepang F1 Circuit in Maleisië. Er zouden er nog veel volgen.
De top 3 van mooiste circuits uit de koker van Tilke
Tilke Engeneering heeft meer dan 40 circuits onder zijn hoede genomen, aangepast of nieuw ontworpen. Tegenwoordig is ook zijn zoon Carsten actief als architect in het bedrijf van zijn vader. We lichten drie van zijn, in onze ogen, mooiste circuits uit.
- Circuit of the Americas
Dit circuit werd in 2012 opgeleverd nabij de Texaanse stad Austin. Op dit circuit met diverse uitdagende gedeeltes en hoogte verschillen rijdt zowel de Formule 1 als de MotoGP sinds 2013. - Yas Marina Circuit
Een project in Abu Dhabi waar geld geen enkel probleem was. Met een aantal mooie DRS zones, het 5* hotel verwerkt in het circuit en de ligging aan de haven is uniek in de Formule Kalender.
- Sepang International Circuits
Het eerste project van Hermann Tilke, gebouwd in 1999 en kan gezien worden als een klassieke baan met de typerende palm-tribune. Gelegen op zo’n 60 km buiten Kuala Lumpur en ook hier reden F1 en MotoGP.
Check hier het complete circuit overzicht waar Tilke Engeneering projetmatig betrokken is geweest.
Uitspraken van Hermann Tilke
Een man met zo veel circuit en autosport kennis, heeft uiteraard ook een uitgesproken mening over bepaalde zaken in de Formule 1. We hebben er hier drietal uitgelicht voor je:
Zijn mening over de F1 veiligheidseisen
Vergeet niet dat de meeste circuits er ook voor motoren en andere raceklassen zijn. Privérijders willen niet gewond raken en al helemaal niet hun auto beschadigen. Voor permanente circuits zie ik geen mogelijkheden om terug te gaan met de veiligheid.
Zijn mening over street-circuits
Als je puur een Formule 1-circuit zou mogen ontwerpen, kom je bij een stratencircuit uit. Singapore, Monaco en Baku zijn opwindende races. Een stratencircuit is moeilijker, uitdagender en geeft meer sfeer.
Zijn mening over uitloopstroken
Als er in de race niets gebeurt, is de startgrid ook de volgorde aan de finish. Normaal rijdt de snelste voorop. Dat is racen. Wij doen ons best om inhalen te bevorderen. In de loop der jaren is mijn filosofie over bochten veranderd. In het begin tekenden we een scherpe bocht, daarna een lang recht stuk en vervolgens weer een scherpe bocht. Dat gaf een lange remafstand. Maar het is nu eenmaal moeilijk om vlak achter elkaar te racen. Daarom hebben we de bochten naar het rechte stuk wijder gemaakt, waardoor de leidende auto zich niet kan verdedigen door de rest te blokkeren.