Dodelijke ongevallen in de Formule 1

Het gaat helaas niet altijd goed in de Formule 1 

Feitelijk is geen enkele sport en zeker een snelheids-sport zonder gevaar. Er vallen dodelijke slachtoffers bij wielrennen, voetbal maar de gevaren in zowel motorsport als autosport liggen altijd op de loer. In de Formule 1 zijn er de nodige veiligheidsmaatregelen genomen om zowel coureur, de medewerkers in de pitlane als de baancommissarissen maximaal te beschermen maar het lijstje wat hier volgt zal helaas hier niet mee eindigen.

Opsomming per jaren loopt gelukkig sterk terug

Blikken we terug naar de begin jaren van de Grand Prix Formule 1, dan stierven er maar liefst 15 coureurs in de jaren 50 waarvan maar liefst 7 coureurs tijdens de Indianapolis 500, toen nog onderdeel van het Grand Prix circus. Er waren 14 slachtoffers te betreuren in de jaren 60 waaronder Wolfgang Graf Berghe von Trips, de Duitse F1 coureur die tijdens de Formule 1 GP van Italie op Monza de Parabolica uitvloog met als gevolg 15 dodelijke toeschouwers.

In de jaren 70 was het nog steeds niet veel veiliger. 13 coureurs lieten in die periode het leven met voor Zandvoort het trieste dieptepunt de noodlottige crash van Roger Williamson tijdens de Grand Prix van Nederland in 1973. Andere bekende helden die in deze periode het leven lieten waren Jochen Rindt in 1970 en Ronnie Peterson in 1978 beide op uiterst snelle maar gevaarlijke Autodromo Nazionale Monza.

Vanaf de jaren 80 vielen er gelukkig minder slachtoffers te betreuren

In de jaren 80 kwam het totaal op 4 met in deze periode wel direct een aantal grote namen van de F1: Patrick Depailler, Elio de Angelis en de Canadese legende Gilles Villeneuve. Villeneuve verongelukte tijdens de Grand Prix van België, toch nog verreden op het Circuit van Zolder. De vierde coureur was de Italiaan Riccardo Paletti in zijn Osella.

Op 1 mei 1994 werd het stil in Imola

De held van velen, met Michael Schumacher & nu Lewis Hamilton 1 van de allerbeste Formule 1 coureurs, Ayrton Senna kon helaas zijn noodlot niet ontlopen. Op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari sloeg op zondag 1 mei het noodlot keihard toe. Een gebroken stuurstang van zijn Williams verwonde de uitermate populaire Braziliaan zo ernstig dat hij dezelfde dag nog overleed. Dit in het weekend waarin ook de Oostenrijker Roland Ratzenberger het leven liet. Een inkt-zwarte bladzijde in Formule 1 historie.

Is de veiligheid in de Formule 1 nu maximaal?

Na de dood van Ayrton Senna is het gelukkig heel lang stil gebleven qua slachtoffers. Er zijn diverse zware crashes geweest in de tussentijd maar de vele maatregelen van veiligheidscel, staalkabels aan de wielen, de hoge cockpitranden tot de Halo, hebben er voor gezorgd dat de veiligheid -bijna- maximaal. Helaas zal 100% nimmer haalbaar zijn omdat uiteindelijk een mens fouten kan maken of enorme pech kan hebben. Dat laatste had de Fransman Jules Bianchi tijdens de Grand Prix van Japan in 2014. Hij raakte met hoge snelheid van de baan terwijl er juist een shovel de bolide van Sutil aan het wegslepen was….deze pech of noodlot zal altijd de F1 kunnen overschaduwen.

Over de auteur

Met een lange carriere in de reisbranche, 23 jaar bij de KLM en sinds 2001 met SportTravel onderweg, deelt Martin Bravenboer zijn reis kennis. Daarnaast heeft Martin nagenoeg alle internationale race-circuits bezocht rondom de Grand Prix, zowel MotoGP als Formule. De opgedane ervaring en kennis is nu verzameld in Formule 1 Travel Planner. Het startpunt voor je bezoek aan de Formule 1 Grand Prix.

martin bravenboer - f1 travel planner

Leave a Comment

Hoe vond u dit artikel?
0 / 5

Your page rank: