Het Kwalificatiesysteem in de Formule 1

Als u een liefhebber bent van internationale autoraces en de Formule 1 Grand Prix, dan kent u vast en zeker het Formule 1 kwalificatiesysteem. Maar misschien hebt u wat meer uitleg nodig over deze methode.

Daarom hebt u geprobeerd online artikelen te zoeken om u te laten inlichten. Deze korte uitleg zal u helpen het Formule 1 kwalificatiesysteem beter te begrijpen. Dit belangrijke kenmerk van de internationale autosport helpt u te begrijpen hoe de startposities worden beslist.

Geschiedenis van de Formule 1 kwalificatie

U vraagt zich misschien af hoe het Formule 1 kwalificatiesysteem tot stand is gekomen. Vóór de invoering ervan werd de kwalificatiedag van de Formule 1 Grand Prix niet als erg opwindend beschouwd. Coureurs moesten deelnemen aan een sessie van een uur, waarbij hun raceauto’s gelijktijdig reden.

De snelste coureur kreeg de pole position, en bij deze opzet wonnen wereldberoemde raceteams als Scuderia Ferrari en domineerden zij ook de racedag. De FIA heeft deze regeling in 2002 veranderd in een kwalificatiesysteem met een shoot-out van één ronde die twee uur duurt.

De autocoureurs reden alleen een rondje met één tijd. Daarna werd dit kwalificatiesysteem uiteindelijk teruggebracht tot één uur, wat nog steeds geen sensatie voor de toeschouwers opleverde, behalve wanneer de snelste deelnemer een verwisselde startgrid veroorzaakte of een fout maakte.

Tussen 2006 en 2008 werd het kwalificatiesysteem van de Formule 1 dan grondig gewijzigd. De FIA bedacht een efficiënt regelsysteem voor de kwalificatie. Deze herziene methode leidde tot wat nu het officiële kwalificatiesysteem van de Formule 1 is.

Zo werkt de F1 kwalificatie tegenwoordig

‘s Werelds beste autocoureurs zijn voortdurend op hun hoede, want de kwalificatie in de Grand Prix vereist dat zij op hun best zijn om een plaatsje op de start te bemachtigen. Deze prominente sportfiguren moeten hun allerbeste prestaties leveren, want elk misstapje kan hen de eindrace kosten.

Elke blunder of shake-up kan ook hun rondetijd opdrijven, waardoor ze in de pikorde degraderen. Tijdens de Formule 1 Grand Prix komen de organisatoren van het evenement, de deelnemers aan de race en de toeschouwers samen tijdens een drie dagen durend, lang weekend.

Op vrijdag houden de organisatoren van de Formule 1 twee vrije trainingen. Tijdens dit evenement installeren de autocoureurs zich op het circuit.

Dan, op zaterdag, vindt eerst de derde vrije training plaats. Daarna vindt een paar uur later de kwalificatie plaats, die meestal een uur duurt.

Nu zult u zich misschien afvragen wat het concept van het Formule 1 kwalificatiesysteem is. U bent niet de enige, en vele racefans die dit systeem begrepen hebben, hielden meer van Formule 1 racen als een werkelijk opwindende sport.

Q1 – bepaling van plek 16 t/m 20

Q1 is hoe het eerste deel van het Formule 1 kwalificatiesysteem heet. Alle 20 raceauto’s komen op het circuit, en proberen de snelste tijd neer te zetten voor de eerste 20 minuten.

Het is nuttig om te onthouden dat de langzaamste vijf raceauto’s in Q1 worden uitgeschakeld, zodat zij de onderste startplaatsen krijgen. Bovendien kunnen de coureurs in deze korte periode zoveel ronden rijden als zij willen.

Q2 – bepaling van plek 11 t/m 15

Q2 is de tweede sessie in het driedelige Formule 1 kwalificatiesysteem. In dit evenement zult u de 15 overgebleven raceauto’s nog een aantal ronden zien doen tijdens de volgende 15 minuten van race-actie.

In dit stadium zult u zien dat hun vorige rondetijden reeds geannuleerd zijn. Bovendien worden bij Q2 de langzaamste vijf raceauto’s uitgeschakeld en nemen zij de startposities 11 tot en met 15 in.

De overgebleven coureurs gaan door naar de top 10, waar de pole position in de race beslist wordt.

Q3 – bepaling van de top 10

Q3 is de laatste sessie in het Formule 1 kwalificatiesysteem. De laatste tien raceauto’s strijden in de laatste tien minuten op de grid om de pole position, ook bekend als de nummer één plaats, en zij kwalificeren zich niet lager dan de tiende plek.

De raceauto’s leggen verschillende ronden af op het circuit, en doen dat meestal twee keer in de tien minuten voordat de laatste startplaats wordt bepaald.

Nieuw in 2021

Een nieuwe wending in het kwalificatie systeem is de F1 Sprint Race, een toevoeging die de FIA aan het programma heeft gemaakt om meer spanning in een Grand Prix weekend te brengen. Dit voor een 3-tal Grand Prix in het Formule 1 seizoen 2021. Check de verdere informatie op onze speciale Sprint Race pagina.

Over de auteur

Met een lange carriere in de reisbranche, 23 jaar bij de KLM en sinds 2001 met SportTravel onderweg, deelt Martin Bravenboer zijn reis kennis. Daarnaast heeft Martin nagenoeg alle internationale race-circuits bezocht rondom de Grand Prix, zowel MotoGP als Formule. De opgedane ervaring en kennis is nu verzameld in Formule 1 Travel Planner. Het startpunt voor je bezoek aan de Formule 1 Grand Prix.

martin bravenboer - f1 travel planner

Leave a Comment

Hoe vond u dit artikel?
0 / 5

Your page rank: