De TV exposure van elke sport is belangrijk voor aandacht voor de sportpromotie, voor de betrokken sporters, voor de sponsoren die nodig zijn om te sport uit te voeren en uiteraard voor de fans die hun favoriet liefst dag en nacht volgen. Naast voetbal en wielrennen heeft de Formule 1 zich als een van de meest populaire TV sporten ontwikkeld.
Van eerste beeldbuis tot haarscherp de actie in huis
Sinds de uitvinding van de TV rond 1927, is er uiteraard enorm veel veranderd met het beeld wat de mens van de wereld binnen kreeg. Eerst in zwart/wit en in de jaren ‘50 langzaam maar zeker in kleur. In de jaren ’90 tot nu werden de beschikbare beeldschermen steeds groter en scherper waardoor elk facet van de sport maximaal belicht kan worden. Wereldwijd zitten er nu gemiddeld 85 miljoen kijkers voor de buis met een record van 154 miljoen tijdens de beslissende race in 2006: De Grand Prix van Brazilië bij Sao Paolo.
Ontwikkeling Formule 1 op de Nederlandse TV
In de jaren 70 waren bewegende sportbeelden voorbehouden aan de NOS (Nederlandse Omroep Stichting) met Sport in Beeld als uithangbord. Op zondagmiddag werden er in die jaren al een aantal Formule 1 Grand Prix live uitgezonden, zeker de GP van Zandvoort maar ook zeker die op Spa Franchorchamps. Een heel bekende omroeper in die tijd was de helaas te vroeg overleden Henk Terlingen. In die tijd beperkten de uitzendingen zich tot de races en kwamen de kwalificaties verder niet in beeld.
Bernie Ecclestone, de man met een visie!
Begin jaren 80 werd het bedrijf van Bernie Ecclestone eigenaar van de Formule 1 televisierechten waarmee het medialandschap langzaam maar zeker begon te veranderen. Gericht op grote sponsoren, in die tijd vooral met tabaksreclame, werd het grote geld aangetrokken en moesten omroepen waar ook ter wereld gaan betalen om de F1 in de huiskamer te laten zien. Er ging veel geld naar Ecclestone maar hij heeft er ook zeker voor gezorgd dat de F1 wereldwijd zo’n enorme populariteit heeft gekregen.
Olav Mol, Mr Formule 1; wereldberoemd in Nederland
We mogen Olav Mol wel bestempelen als de omroep-nestor van de Formule 1 in Nederland. Olav maakte zijn debuut tijdens de Grand Prix van Monaco in 1991, toen nog in dienst van de NOS. In 1992 gingen de rechten naar RTL, een eerste stap naar een commerciële zender was een feit. Olav volgde de rechten in 2004 mee naar SBS waar de F1 werd uitgezonden tot 2006. In 2012 vond er een grote wijziging plaats toen Sport1 de rechten overnam en er een zgn betaaldienst van maakte om F1 te kijken. Na een korte tussenpauze verhuisde Mol ook daarin weer mee en blijft tot de dag van vandaag de F1 Voice van Nederland tijdens de TV uitzendingen op Ziggo.
Sport1 werd Ziggo Sport
Vanaf 2013 is de Formule 1 alleen te zien middels een zogenaamde betaaldienst van Sport1. Met de komst van Max Verstappen in de Formule 1 in 2015 nam het aantal kijkers een enorme vlucht. Sport1 veranderde in Ziggo Sport en deze zender heeft de rechten nu tot eind 2021. In Nederland is het kijken naar de Formule 1 redelijk goedkoop maar je bent hierin wel verplicht een Ziggo abonnement af te nemen, een mooi media truc om het maximum uit de televisierechten te halen.
Via de event-pagina houden we je op hoogte van de tijden van de Formule 1 TV uitzendingen van start tot finish met als start van het weekend het populaire Formule 1 cafe.