Iedereen heeft zijn/haar favoriete circuit, vaak ook bepaald met het land waar deze baan ligt. Kijken we terug naar de begin jaren van het racen, springen er een 3-tal circuit bovenuit waar iedere race-liefhebber een keer geweest moet zijn of overheen gereden. Op de volgende drie historische circuits werd reeds geracet toen Hermann Tilke nog geboren moest worden!
Autodromo Nazionale Monza – Italië
Gelegen in een bosrijk park gaat de historie van dit circuit reeds terug tot 1922. Het heeft diverse lay-outs gekend met gedurende de periode 1955-1961 een lang vorm inclusief de beruchte kombaan. In 1971 werd met een gemiddelde snelheid van 242 km per uur hier tijdens de Formule 1 Grand Prix van Italië de snelste F1 race ooit verreden. In de latere jaren moest de snelheid teruggedrongen worden en zijn er een drietal chicanes ingebouwd die voor het nodige uitremspektakel zorgen. In totaal zijn er 75 Grand Prix verreden op dit schitterende circuit nabij de stad Milaan, een record wat geen enkel ander circuit tot nu toe kan evenaren.
Spa-Francorchamps – België
Dit circuit wordt door de coureurs beschouwd als het mooiste van de wereld. Nog steeds authentiek en historisch ondanks de nodige, noodzakelijke vernieuwingen. Al in 1921 werd gebruik gemaakt van deze locatie, toen nog wel als race over de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy, Stavelot tot de Route de l’ Eau rouge. Wat velen ook niet weten dat er reeds in 1924 een eerste 24-urenwedstrijd voor auto’s werd georganiseerd, het circuit had toen een lengte van zo’n 14 km. Sinds 1950 is hier de F1 van België gehouden. Tussen 1970 en 1984 is er diverse keren uitgeweken naar Zolder en Nijvel vanwege circuitaanpassingen. Van 1985 tot de dag van vandaag staat echter het circuit van Francorchamps elk jaar op de F1 kalender vanwege zijn rijke historie en schitterende ligging in de heuvels rondom Spa.
Nürburgring – Duitsland
In Duitse deelstaat Rijnland-Palts werd er in 1925 begonnen met de aanleg van het circuit rond het dorp en het middeleeuwse kasteel Nürburg. De opening van deze baan gelegen in de Eifel vond plaats in 1927. Het eerste circuit had een parcours met een lengte van maar liefst 28 km, ook wel genaamd de ‘De Groene Hel’. Het circuit bestond uit 2 gedeeltes Nordschleife (22,8 km) en Südschleife (7,7 km), een traject met maar liefst 173 bochten! Na het ongeluk in 1976 van de bekende Oostenrijkse coureur Niki Lauda is het lange circuit niet meer gebruikt. In 1984 werd het circuit compleet aangepast tot een maximale lengte van 5,1 km. In 2002 vond de meest recente aanpassing plaats met de zgn. Mercedes Arena, de bochtencombinatie direct na de start. De Formule 1 Grand Prix van Duitsland werd afwisselend gehouden op de Hockenheimring & de Nürburgring maar voor 2021 is het op dit moment onzeker of er überhaupt een Duitse F1 Grand Prix op de kalender zal komen!