Zoals u in meerdere artikelen heeft kunnen lezen, is de Formule 1 een snelheidssport die continue met de tijd mee evalueert. Een aantal aspecten hebben betrekking op de verhoging van de veiligheid vanwege de ongelukken die er in de historie hebben plaatsgevonden. Daarnaast wordt de F1 ook gebruikt door de autofabrikanten om nieuwe technieken te testen die later terugkomen in de hedendaagse auto, denk dan vooral aan ABS en het KERS systeem.
Ontwikkelingen kosten geld, veel geld.
De technische ontwikkelingen, of beter gezegd ontdekkingen kosten onnoemelijk veel geld voor de teams. Je praat hier over honderden miljoenen en hiervoor hebben feitelijk alleen grote teams zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing de budgetten en mogelijkheden. Hier werd in 2019 een rem opgezet en een paar jaar mochten de teams geen grote innovaties toepassen. Gedeeltelijk om de kleinere teams ook een kans te geven maar ook om de waanzinnige kostengroei een halt toe te roepen.
Grote veranderingen in 2022
In 2020 & 2021 werd het technisch regelement van de Formule volledig op de schop genomen. Dit inclusief een nieuw regelboek en een bijbehorend aangepast budget. Hier een opsomming in detail op gebied van:
- Budget
- Aanpassing F1 bolide
- Motor
Budget F1 teams
Los van de aanpassingen die de F1 bolides gaan doormaken, is een belangrijke wijziging het budget plafond wat een F1 team maximaal mag aan uitgeven in het seizoen 2022. Dit gaat in het nieuwe seizoen naar maximaal 140 miljoen (!!) dollar en voor 2023 -2025 naar maximaal 135 miljoen dollar. Als we dit naast het “oude” budget van o.a. Mercedes leggen met een absurd budget van 350 miljoen in de hoogtij dagen, geeft dit duidelijk een enorme impact op de topteams en meer kans voor de “kleinere” Formule 1 teams
De F1 bolide wordt compleet aangepakt
1 van de belangrijkste wijzigingen vinden plaats in het aerodynamisch pakket en dan met name op het grondeffect van de F1 bolide. De Formule 1 was te veel afhankelijk van de vleugels voor het produceren van de neerwaartse druk met als gevolg dat het lastig werd om in de slipstream van een andere auto te rijden. Door nu twee tunnels (Venturi) aan de voorzijde te creëren ontstaat er een extreem lagedruk waardoor de auto aan het asfalt wordt gezogen.
Verder worden in 2022 de zgn bargeboards volledig verboden, de voorvleugel wordt compleet herzien en mag nog maar uit vier elementen bestaan. Ook de achtervleugel gaat op de schop waar de endplates aan de zijkanten nagenoeg volledig verdwijnen en de vleugel de vorm van een schep zal krijgen.
Op het gebied van de banden worden de F1 bolides op 18 inch Pirelli’s gezet en op de velgen keren de wieldoppen terug. Boven de band verschijnt een vleugeltje om de lucht te sturen.
De Formule 1 motoren
Aan de huidige formule van hybride motoren volgen weinig tot geen aanpassingen. De power units worden wel zwaarder en ook de gebruikte materialen moeten algemeen/ commercieel beschikbaar zijn voor andere teams. Dit geldt ook voor de batterij en turbo, hier mogen teams geen exclusieve deals met leveranciers voor afspreken. Er volgt een “open source” principe waar ontwikkelde onderdelen en kennis voor bijv. DRS-mechanisme, remmen en stuurwielen voor alle teams beschikbaar komen.
Welke gevolgen zal dit alles hebben voor seizoen 2022
Het kan zo maar zijn dat er in het seizoen 2022 een team vanuit het “achterveld” plots alles goed voor elkaar heeft. Wie herinnert zich niet het verrassende kampioenschap van Jenson Button in 2009? Met de bolide uit de koker van Ross Brawn won dit nieuwe team, Brawn GP zes van de eerste zeven Grand Prix en won dat jaar ook het Wereldkampioenschap Constructeurs.
Dit zou zo maar in 2022 ook herhaalt kunnen worden, maar door welk team? Eind 2022 zullen we het weten, het belooft zo wie zo een spannende F1 seizoen te gaan worden vanaf de start in Bahrain tot het slot in Abu Dhabi!