Sinds 1950 heeft de Formule 1 met een puntensysteem gewerkt om aan het eind van een race-seizoen een kampioenschap winnaar aan te wijzen op basis van het behaalde puntenaantal. Tot de huidige opzet van puntentelling zijn er vele variaties langs gekomen. Er zelfs een speciale Wikipedia pagina met de complete historie van de Formule 1 Grand Prix puntentellingen sinds 1950.
Zowel voor de coureur als de constructeur
De punten bepaling werd zowel gebruikt voor het bepalen van de F1 Kampioenschap voor de individuele coureur als voor de constructeur: de renstal waar de coureur voor uitkwam. Er werden wel de nodige verschillen in aangebracht waarin de verdeling richting constructeur sterk varieerde.
Memorabele tellingen
Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië op het Circuit van Silverstone in 1954 waren er maar liefst zeven coureurs met exact dezelfde rondetijd en kregen elk 0,143 punten toebedeeld.
De coureur met het maximaal haalbare punten in 1 seizoen was Jim Clark in 1963 en 1965. Een Grand Prix seizoen bestond toen nog uit 6 (!!) races welke hij allemaal won, waaronder de Grand Prix van Zandvoort / Nederland op 18 juli 1965
Tot 1990 werden niet alle uitslagen meegerekend voor de totaal telling, er was een maximum van het aantal overwinningen om dominantie te voorkomen. Daarnaast was het ook mogelijk de slechtste resultaten, bijvoorbeeld een DNF (uitvalbeurt), te laten vervallen.
Puntensysteem Formule 1 seizoen 2021
Vanaf 2010 is de huidige TOP 10 puntentelling ingevoerd met als doel dat ook teams meer punten konden scoren. Vanaf 2019 werd een extra punt toegevoegd voor de coureur met de snelste race ronde. Ook voor het nieuwe seizoen 2021 wordt de telling doorgezet zoals in 2019 bepaald.
Het huidige puntensysteem nog even op een rij:
- 25 punten
- 18 punten
- 15 punten
- 12 punten
- 10 punten
- 8 punten
- 6 punten
- 4 punten
- 2 punten
- 1 punt
Er is 1 extra punt te verdienen voor de coureur die in de race de snelste ronde rijdt. Dit punt krijgt de coureur alleen indien hij in de top tien finisht. Met de huidige dominantie van Lewis Hamilton in de Mercedes-AMG Petronas was, al voor de laatste race: de Grand Prix van Abu Dhabi, de wereldkampioen bekend.