Rechten en Belangen in de Formule 1

De grote vraag: van wie is nu feitelijk de Formule 1? Wie heeft het voor het zeggen in de glamour-world van de F1. Feitelijk is het zo dat het grote geld regeert. Of toch de grote fabrieken zoals Ferrari en Mercedes. Of zijn het de grote sponsoren zoals Red Bull en vroeger Philip Morris. Of zijn het de heren coureurs met hun grote achterban aan fans zoals Lewis Hamilton en Max Verstappen. Of….

FIA, de oorsprong van de autosport

Reeds in 1904 werd de Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus, (AIACR) opgericht, feitelijk is dit de voorloper van de FIA, Fédération Internationale de l’Automobile De beste omschrijving is dat de FIA verantwoordelijk is voor internationale motorsporten waar voertuigen (land) aan mee doen met vier of meer wielen. De FIA is verder verantwoordelijk voor de uitvoering, regelgeving en veilig organiseren van motorsport evenementen.

Teams en coureurs

Om de belangen van de heren coureurs en van de diverse teams / constructeurs te behartigen zijn er twee organisaties nodig. Sinds 1961 is er de GPDA – Grand Prix Drivers’ Association voor de coureurs en zij bewaken naast het financiële aspect, vooral de veiligheid op en rondom het circuit. Voor de teams was er oorspronkelijk de FOCA – Formula One Constructors Association die in 1974 werd opgericht om o.a de FIA regelgeving maar vooral de financiële verdeelsleutel middels het Condorde Agreement te verdedigen. Deze organisatie was nagenoeg hetzelfde als de FOTA – Formula One Teams Association opgericht in 2008 maar weer opgeheven in 2014.

Formule One Group

Hier zit feitelijk het echte geld, de Formule One Group is een bedrijven-groep die verantwoordelijk is voor de exploitatie en promotie van het FIA F1 Wereldkampioenschap. De groep is eigendom van Liberty Media en refereert aan Formule One Management, Formule One Administration en Formule One Licensing. De huidige voorzitter is Chase Carey en onder zijn hoede moet de Formule 1 verder uitbouwen tot populaire sport wereldwijd met het maximale media bereik.

Het antwoord

Zonder coureurs geen Formule 1, zonder teams geen races, zonder fans geen geld in de kassa. Of te wel…de 1 kan niet zonder de ander. Met een sport die zo extreem hoge kosten met zich mee brengt, is een samenspel van alle belanghebbenden van groot belang. Alle betrokkenen zijn zich dit terdege van bewust en zullen zowel op de baan als naast het circuit het maximale moeten doen om deze schitterende autosport zo boeiend mogelijk te presenteren!

Over de auteur

Met een lange carriere in de reisbranche, 23 jaar bij de KLM en sinds 2001 met SportTravel onderweg, deelt Martin Bravenboer zijn reis kennis. Daarnaast heeft Martin nagenoeg alle internationale race-circuits bezocht rondom de Grand Prix, zowel MotoGP als Formule. De opgedane ervaring en kennis is nu verzameld in Formule 1 Travel Planner. Het startpunt voor je bezoek aan de Formule 1 Grand Prix.

martin bravenboer - f1 travel planner

Leave a Comment

Hoe vond u dit artikel?
0 / 5

Your page rank: