De route naar een stoeltje in de F1

Je zult al op zeer jonge leeftijd achter het stuur moeten kruipen van een skelter, daarna met een lichte motor met als doel: zo snel mogelijk in een kart. Eenvoudig gezegd zijn dit eenzitsvoertuigen zonder carrosserie met een hulpmotor. Karting is zeer toegankelijk, je hebt er geen rijbewijs of diploma voor nodig en de eerste fase is de motor of versnellingskeuze niet belangrijk. Nagenoeg iedere Formule 1 coureur is in zijn jeugd gestart met karten en het is zaak om vooral veel kilometers te maken, leren van anderen, de juiste lijnen rijden en gebruik maken van de middelen die je hebt om een ander sneller af te wezen. Op naar de Grand Prix van Monaco maar het is nu nog een droom.

Het vervolg

Ben je als jonge rijder altijd je leeftijdsgenoten te snel af, dan ga je richting de snelle twee-takt Rotax-Max-Motor inclusief versnellingsbak. Het budget begint hier wel een beetje te knellen want qua aanschaf en onderhoud gaat de teller lopen. Oefenen op een buitenbaan in Nederland wordt wel lastiger en je moet je al direct richten om in het buitenland, bij voorkeur Italië te gaan rijden.  In het vervolg is om in het WK karting te rijden om je in de picture te rijden van de top teams en zodra de keuze op jou valt, is er minder budget nodig.

Op naar de Formule klasses

Voor degene die naar boven borrelen in de WK Karts, die zullen een vervolg moeten maken in een open Formule auto. Hiervan hebben de nodige klasses de revue gepasseerd, van Formule Open, Formule Lotus, Formule Renault etc. Je moet je vaak wel inkopen maar hier doe je heel veel ervaring mee op. Daarna is de stap naar Formule 2 & Formule 3 een must omdat daar met een “vergrootglas” naar de talenten wordt gekeken door de F1 teams. Deze klasses rijden in het F1 voorprogramma tijdens bijv. Formule 1 van Catalunya, de Grand Prix van Duitsland en de F1 race van Oostenrijk.

Money – money – money

Het traject van geboorte tot je eerste test rit in een Formule 1 bolide… de illusie dat het voor iedereen haalbaar is, kunnen we je bij deze ontnemen. OK, in de jaren 80,90, zijn er mooie verhalen van eenvoudige jongen tot F1 kampioen, maar van begin tot eind is er heel veel geld nodig. Ga je een niveau hoger karten, heb je minimaal 50.000 euro nodig (excl reis en verblijf). Daarna in een formule auto, reken op minimaal 100.000 euro. Op naar de F2 of F3 en je wordt niet gevraagd vanwege je race-talent, dan gaat de teller naar € 250.000 tot € 500.000. Zaak is het dan om een trouwe sponsor-club om je heen te verzamelen naast het prive geld van de familie.  Een feit is dat er steeds meer F1 coureurs starten met een enorme zak geld zonder echt race talent en de nieuwe Michael Schumacher?? Die zit vaak thuis op de bank….

Over de auteur

Met een lange carriere in de reisbranche, 23 jaar bij de KLM en sinds 2001 met SportTravel onderweg, deelt Martin Bravenboer zijn reis kennis. Daarnaast heeft Martin nagenoeg alle internationale race-circuits bezocht rondom de Grand Prix, zowel MotoGP als Formule. De opgedane ervaring en kennis is nu verzameld in Formule 1 Travel Planner. Het startpunt voor je bezoek aan de Formule 1 Grand Prix.

martin bravenboer - f1 travel planner

Leave a Comment

Hoe vond u dit artikel?
0 / 5

Your page rank: