Hoe breng je spanning terug in een Formule 1 weekend? Hiermee breekt de F1 organisatie samen met de teams en coureurs al jaren de hersenen over. Invoering van vele technische aanpassingen aan de Formule 1 bolides, banden met of zonder gleuven, ander formaat vleugels etc, veel heeft de revue al gepasseerd.
1 van de belangrijkste aanpassingen om in ieder geval weer het inhalen op de baan te bevorderen was de invoering van de DRS. In een apart artikel gaan wij uitgebreid in over de werking van dit fenomeen. De werking van de DRS is bevorderlijk voor inhaalacties maar echt spectaculair is het zelden omdat het inhalen dan op snelheid gebeurt op het lange rechte stuk en niet door een gewaagde uitremactie.
In 2021 werd er een konijn uit de hoed getoverd die voor andere snelheidssporten al gebruikt wordt: De Sprintrace en wel op zaterdag voorafgaand aan de racedag. Er volgde nu een race over 17 rondes waarin geen bandenstop is toegestaan. De eerste sprintrace werd gewonnen door Max Verstappen tijdens de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië op het circuit van Silverstone.
De uitslag van de Sprintrace is van groot belang voor de startopstelling van de race op zondag! De winnaar komt op “pole position” en de verdere uitslag vormt direct de start-grid. Inclusief een compleet andere benadering van de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag brengt dit hopelijk, voor de kijkers langs de baan en de miljoenen voor de TV, veel meer spanning. De tijd zal het leren, er volgen vast weer nieuwe aanpassingen aan in een sport die zich continue blijft evalueren.
In het F1 seizoen 2023 wordt de Sprintrace ingezet in maar liefst 6 Grand Prix weekenden en wel op de circuits van Bakoe, USA (COTA), België, Qatar, Oostenrijk en Brazilië. De puntendeling blijft gelijk als in het seizoen 2022; de winnaar kan maar liefst 8 WK punten bemachtigen, aflopend tot 1 punt voor nr 8. De coureurs zullen hierdoor maximaal gebrand zijn om ook op zaterdag een topresultaat neer te zetten!