Historie en toekomst Formule 1

Als we terugkijken naar de geschiedenis van de diverse oudere circuits zoals Monza, de Nurnburgring of Zandvoort, zou je ervan uitgaan dat de formule 1 ook bijna 100 jaar oud is. Uiteraard waren er wel de nodige races in de jaren 20, 30 tot aan de 2e wereldoorlog maar toch duurde het tot 1950 totdat de eerste race werd gehouden in het FIA Formula One World Championship.

De eerst jaren van de Formule 1

De allereerste Grand Prix in 1950 werd verreden op het circuit van Silverstone en werd gewonnen door de Italiaanse coureur Giuseppe Farina in de Alfa Romeo. Leuk detail is dat toen reeds met Pirelli banden werd gewonnen, de band tot nu ook behoort tot de vaste uitrusting in de F1. In dit eerste seizoen stonden er slechts 7 races op de kalender maar werd toen reeds gereden in Monaco, op de Indianapolis Speedway, Spa Franchorchamps en Monza.

Steeds meer races op de F1 kalender

Het duurde tot begin van de zeventiger jaren dat de Formule 1 competitie uitgroeide tot een internationaal kampioenschap met rondes in Zuid Amerika, Verenigde Staten & Canada, bijna geheel Europa en Zuid Afrika. Ook de coureurs kwamen nu uit de hele wereld met in de jaren 70 de beroemde namen Mario Andretti, Ronnie Peterson, Niki Lauda, Emerson Fittipaldi en Gilles Villeneuve. In die jaren stonden er meer als 60 coureurs op de F1 startlijst….. velen van hen haalden geen punten waaronder Michael Bleekemolen.

De commercie komt er met rasse schreden aan

In de jaren 80 en 90 werd het Formule 1 circus stap voor stap commerciëler. Vooral het grote geld van de tabaksfabrikanten deed zijn entree waar zowel de sport als de coureurs de vruchten van plukten. De competitie bestond feitelijk uit: Marlboro – John Player Specal and Rothmans. De sterrenstatus van de F1 coureurs steeg met stip met in die periode de opkomst van o.a. Alain Prost, Nigel Mansell, Nelson Piquet en uiteraard niet te vergeten de held van nagenoeg iedere Formule 1 fan de Braziliaan Ayrton Senna.

Het tijdperk Schumacher – Hamilton

Met zijn eerste Grand Prix in 1991, was direct duidelijk dat Michael Schumacher zijn stempel op de hedendaagse Formule 1 geschiedenis zou drukken. Reeds in 1992 won hij zijn eerste Grand Prix en het duurde tot het seizoen van 1994 dat de sympathieke Duitser zijn eerste F1 titel pakte, helaas het jaar dat Ayron Senna verongelukte. Michael zou daarna nog 6 WK titels noteren, zijn laatste in 2004.

De feitelijke opvolger van Schumacher is de Brit Lewis Hamilton. Zijn Formule 1 debuut was in 2007 tijdens de Australische Grand Prix in Albert Park. Direct in dat seizoen was zijn talent duidelijk en won maar liefst 4 races in zijn debuut jaar in de McLaren en eindigde 2e in het kampioenschap. Opnieuw uitkomend voor McLaren werd Lewis in 2008 voor het eerste Wereldkampioen in een seizoen met 5 zeges en 7 pole positions. Het duurde nog tot 2014, maar toen was er de volledige hegemonie van Lewis met maar liefst 6 WK titels, de evenaring van het record van Michael Schumacher. Komt er een einde aan de reeks van dit Engelse race-talent uitkomend voor Mercedes?

Wordt Max de eerste Nederlandse wereldkampioen?

Wat goed is komt snel, is een bekende uitspraak. De carrière van Max Verstappen werd in navolging van die van zijn vader Jos, als een raket gelanceerd. Reeds op 16-jarige leeftijd zat Max reeds in een F1 bolide en maakte zijn debuut bij het team van Torro Rosso in 2015. Reeds in 2016 won hij verrassend zijn eerste F1 race tijdens de GP van Spanje als jongste winnaar van een Grand Prix ooit!  Nu eind 2020 staat de teller voor Max op 10 F1 overwinningen en 3 Pole Positions maar is hij nog niet hoger geëindigd als 3e in het F1 kampioenschap. Max is nog jong, heeft de tijd maar het wordt nu ook wel tijd voor een volgende stap: Wereldkampioen in de Formule 1!

De toekomst van de Formule 1; motoren of elektronisch?

De techniek in de autosport gaat net als de bolides razendsnel. Normaal worden de technieken toegepast in de F1, later teruggevonden in de auto’s op de weg. Nu de trend bij de autofabrikanten steeds meer de nadruk krijgt op elektronisch aangedreven auto’s, zal het niet lang duren dat de F1 de traditionele “atmosferische motoren” zal moeten loslaten. De fabrikanten, wellicht met uitzondering van Ferrari, kunnen het zich niet veroorloven om miljoenen te steken in de F1 ontwikkeling welke verder geen toegevoegde meer is richting de e-auto. Hoe de fans dit zullen oppakken als de Formule 1 bolides geen herrie meer maken, dat is de grote vraag. De sport zal zich in de toekomst hoogstwaarschijnlijk meer richten op de uitingen van de media (TV / streamdiensten) dan op de toeschouwers die traditioneel het circuit kwamen bezoeken.

Over 20 jaar zullen we dit artikel kunnen herschrijven en zal er waarschijnlijk weer veel Formule 1 geschiedenis geschreven worden met een vernieuwde blik op de toekomst.

Over de auteur

Met een lange carriere in de reisbranche, 23 jaar bij de KLM en sinds 2001 met SportTravel onderweg, deelt Martin Bravenboer zijn reis kennis. Daarnaast heeft Martin nagenoeg alle internationale race-circuits bezocht rondom de Grand Prix, zowel MotoGP als Formule. De opgedane ervaring en kennis is nu verzameld in Formule 1 Travel Planner. Het startpunt voor je bezoek aan de Formule 1 Grand Prix.

martin bravenboer - f1 travel planner

Leave a Comment

Hoe vond u dit artikel?
0 / 5

Your page rank: