Snelheid, brandstof, mensen, obstakels en veiligheid…. Deze combinatie gaat moeilijk samen. Sinds de start van het wereldkampioenschap Formule 1 hebben er diverse grote ongelukken plaats gevonden tijdens diverse Grand Prix. Vooral in de begin jaren inclusief slachtoffers in het publiek vanwege de gebrekkige veiligheid naast de baan. Daarna met de invoering van vangrails, diverse crashes waarin meerdere auto’s met elkaar in botsing kwamen. Sinds de jaren 90 werden de meeste dodelijk slachtoffers genoteerd in zgn. een-zijdige ongelukken, in bijna alle gevallen door technische mankementen.
Technische ontwikkeling sinds de jaren 90
Na een aantal fatale ongevallen, waaronder het noodlottige weekend waarin zowel Ayrton Senna en Roland Ratzenberger in Misano verongelukten, werd het nog meer duidelijk dat de veiligheid in de Formule 1 omhoog moest. Stap voor stap werden er innovaties en verbeteringen op het gebied van chassis, banden, cockpit doorgevoerd. Te denken valt aan de veiligheidscel, staalkabels aan de wielen, de hoge cockpitranden tot de Halo ingevoerd in 2018. Vooral de rol van de Brit Charlie Whiting heeft hierin een belangrijke rol gehad.
Is de hedendaagse F1 bolide veilig?
De enorme crash van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein geeft aan dat de huidige F1 bolide en alle extra veiligheidsmaatregelen niet voor niets zijn ontwikkeld. De Franse coureur, uitkomend voor het team van Haas, kon redelijk ongedeerd binnen 15 tot 20 seconden uit zijn in twee stukken gebroken brandende auto kruipen. Er was ook wel een engel op zijn schouder maar zonder alle innovaties had hij het niet kunnen na vertellen.
Hoe zit het met de circuits in de toekomst?
Of er 100% veilige circuits te bouwen zijn met alle denkbare veiligheid zones, impact absorberende crash-walls in plaats van vangrails? Alles uitsluiten kan feitelijk wel maar dan heb je heel veel ruimte nodig rondom de circuits maar door de natuurlijke ligging van vooral de oudere circuits, is dat simpelweg niet haalbaar. Er zullen altijd obstakels zijn waar de erg veilige bolides mee in aanraken kunnen komen.
Stiekem hoopt de kijker op spektakel….
Resumé, de toeschouwer voor de TV, alles draait om mass-media, zit eigenlijk ook een beetje te wachten op dit stukje sensatie. Uiteraard hopend op een goede afloop maar het is bewezen dat de meeste aandacht de start van de race krijgt met de eerste paar bochten kans op een crash of enig ander spektakel. Naast de inhaalacties, krijgt dit in de vele herhalingen de meeste aandacht.