Een belangrijk onderdeel van zowel auto- als motorsport is het communiceren met vlaggen tussen de wedstrijdleiding / organisatie en de coureurs. Ondanks de moderne tijd met digitale communicatiemiddelen tussen teams en coureurs, wordt de vlag-instructie nog steeds op een traditionele manier getoond.
Hier volgen de 10 vlaggen die nu gebruikt worden in de Formule 1. Een groot aantal circuits hanteren nog de traditionele vlag maar deze worden de komende jaren vervangen door de digitale versie die vanuit de race-directie centraal wordt aangestuurd. We zetten ze even op een rijtje in volgorde van belangrijkheid voor alle coureurs.
Zwart / wit geblokte vlag
Deze vlag ziet een coureur liefst als eerste! Kom je hier als eerste doorheen, dan ben je de winnaar van de wedstrijd. Bij een aantal races wordt een beroemdheid gebruikt om de vlag te hanteren. Dit gaat niet altijd goed…wie weet er nog dat Pele vergat af te vlaggen tijdens de Grand Prix van Brazilië van 2002?
Gele vlag
In de gele vlag wordt gezwaaid, dan duidt dit op een gevaarlijke situatie op een gedeelte van het circuit. De coureur moet van het gas af en mag niet meer inhalen tot ze een groene vlag zien. Wordt er met de gele vlag gezwaaid met een begeleidend bord SC dan rijdt de Safety Car rond op het circuit. De coureurs moeten dan in formatie van de stand op dat moment achter de SC blijven rijden totdat de groene vlag getoond wordt en de Safety Car van de baan is.
Rode vlag
De rode vlag betekent direct stoppen met de race activiteit op het circuit. Dit gebeurd in de regel direct na een incident waar er gevaar dreigt voor de baancommissarissen, een coureur op een gevaarlijke plek gestrand is, mogelijk levensgevaar voor een coureur of dat de baan te veel schade heeft opgelopen en herstel nodig is. Na de rode vlag kan een herstart volgen of het kan het einde van de sessie / race betekenen.
Rood / geel gestreepte vlag
De rood / geel gestreepte vlag wordt getoond om de rijders te waarschuwen voor een glad baanoppervlakte bijvoorbeeld door olie op de baan of plotselinge gladheid door regenval op een bepaald gedeelte van het circuit. Het kan ook zijn dat er brokstukken op de baan liggen waarvoor gewaarschuwd moet worden.
Groene vlag
Zodra een gevaar geweken is op de baan, vooral na een gele vlag situatie, wordt de groene vlag gezwaaid. Op dat moment mogen de coureurs weer vol gas de strijd weer aan en de race vervolgen.
Blauwe vlag
De blauwe vlag wordt door de race-stewards getoond aan de langzamere rijder indien deze gedubbeld gaat worden door een snellere coureur. Dit hoeft niet om de eerste plaats te gaan, dit geldt voor alle rijders die 1 of meer rondes gedubbeld gaat worden. Indien de coureur de blauwe vlag 3 x negeert, dan zal hij bestraft worden.
Witte vlag
De witte vlag wordt gezwaaid wanneer er een traag voertuig op het circuit bevindt. Dit kan een coureur zijn die met schade of pech moet opgeven maar niet van het circuit geraakt maar het kan ook een takelwagen of ziekenwagen zijn die op het circuit rijdt na een incident. Het belang van de witte vlag werd tragisch duidelijk tijdens het noodlottige ongeval van Jules Bianchi met een takelwagen tijdens de F1 Grand Prix van Japan in 2014.
Zwart / witte vlag
Dit is een laatste waarschuwing alvorens de zwarte vlag wordt getoond. De coureur die deze vlag te zien krijgt, moet zich onmiddellijk beter gaan gedragen of hij wordt uit de race genomen. De vlag wordt getoond in combinatie met een bord van het startnummer zodat de coureur weet dat het om hem gaat.
Zwarte vlag met oranje cirkel
Deze vlag wordt getoond aan een coureur met een bolide waaraan een mechanisch defect is geconstateerd door de wedstrijdleiding. De coureur moet direct de pits in rijden om verdere ongelukken te voorkomen
Zwarte vlag
Een zwarte vlag betekent de diskwalificatie van een coureur die eerdere waarschuwingen heeft genegeerd. Diegene aan wie de vlag getoond wordt moet in de volgende ronde in de pits rijden en moet zich dan meteen bij de racedirectie melden. Om duidelijk te maken voor wie de zwarte vlag bedoeld is, gebruiken de baancommissarissen meestal een bord met daarop het nummer van de bolide die uit de race wordt genomen.
Digitale toekomst
Het tijdperk dat de vrijwilliger bij een circuit de belangrijke positie van de vlaggen hanteert is wel geteld. Zodra een circuit de innovatie rondom de baan aanpast, wordt er nu geïnvesteerd in de zogenaamde digitale vlaggen. Via borden op strategische en goed zichtbare plaatsen worden in de toekomst de diverse signalen getoond. Op deze manier worden menselijke fouten uitgesloten en kan er direct vanuit racedirectie accuraat en snel ingegrepen worden indien dit nodig is.